16. mrt, 2016

Het mag lang wachten voordat er een trein langskomt...

…en waarbij deze spoorwissel een goederentrein naar een ander spoor kan leiden. De laatste keer dat er een goederentrein deze spoorwissel gepasseerd heeft, is al weer vele jaren geleden. 

Dat realiseerde ik mij een tijd geleden nadat ik meekreeg dat er in de directe omgeving van deze spoorwissel grote plannen zijn. Het wegennet wordt ingrijpend aangepakt. Naast deze spoorwissel ligt tweemaal twee rijbanen, maar deze gaat nu verderop naar minder rijbanen. Het moet straks in de nabije toekomst van de Hanzeweg in Deventer over het volledige tracé tweemaal twee rijbanen worden voor het autoverkeer. Voor het langzame verkeer en waarbij ik ’s morgens en ’s avonds ook toe behoor, komen er vernieuwde vrij liggende fietsstroken.

Voor vele maanden geleden stonden langs deze Hanzeweg een aantal enquêteurs. Ze stelden vragen aan fietsers. Aan fietsers die voor het rode licht stonden te wachten. Ze stelden twee vragen. Waar je als fietser vandaan kwam, uit de directe omgeving van de spoorwissel. De volgende vraag was, welke richting je op moest. Aan deze enquête heb ik toen ook aan meegedaan. Zodoende is bij mij deze spoorwissel en stootblok in het vizier gekomen. Het is een stukje nostalgie.

Nostalgie…, dat uit mijn tijd van mijn middelbare technische school in Deventer. Deze school stond niet veraf van de bedrijven waar vroeger eens in de zoveel dagen een lange goederentrein kwam om goederen te brengen en halen. Wanneer zo een goederentrein aan kwam rollen, dan stond het autoverkeer op de wegen in de directe omgeving stil en moest het wachten tot de trein weg was.

Nu is deze nostalgie lang geleden. Naar de bedrijven in de nabijheid van deze spoorwissel en het stootblok rijden vrachtwagens af en aan om goederen te brengen en halen. Mijn middelbare technische schooltijd is ook nostalgie. Het enige stukje nostalgie is nu een kleine honderd meter spoor met het eind een stootblok en het andere uiteinde houdt op in het straatwerk. Het ligt daar zinloos en het heeft geen nut meer…… Ja, voor mij nu. Ik heb het gefotografeerd.

Ik heb het geheel gefotografeerd omdat zeer binnenkort gestart wordt met de geplande werkzaamheden. Het stootblok, de rails en de spoorwissel krijgen hierin een invulling. Althans op tekening (zie pagina 33). Nu wachten tot de gehele omgeving is gereconstrueerd is. Ik ben benieuwd.

Eén ding heb ik nu wel, ik heb een stukje nostalgie gefotografeerd en dat was een stukje ontspanning voor mij!

 

Klik hier voor alle foto’s van het stootblok, de rails en de spoorwissel.