29. aug, 2016

WACHT...

…er zijn vele lijnen in het Nederlandse landschap aanwezig. IJzeren lijnen rustend op bielzen van hout of beton. Deze bielzen rustend op hun beurt op een bed van grind.

Spoorstaven in onze landschap, zo worden deze ijzeren lijnen genoemd. Vele spoorstaven zijn op een gelijke hoogte in het landschap aanwezig, zo met het landschap vlak langs deze spoorstaven. Al bevindt er vaak een sloot tussen deze spoorstaven en het landschap.

Boven de spoorstaven zijn vaak op enige hoogte koperlijnen aanwezig. Het koper voert een elektronenstroom aan. Een gewone gloeilamp kan deze elektronenstroom niet aan. Deze zal direct knappen.

De koperen lijnen worden op hun hoogte gehouden door portalen wat over de spoorstaven heen zijn geplaatst. De portalen kunnen in gewapend beton en in een ijzeren uitvoering aanwezig zijn in het landschap.

Zo her en der tussen de portalen, op wisselende afstanden onderling, bevinden zich mogelijkheden om lopend of met een voertuig de hindernissen van de spoorstaven met een aanvaardbaar moeilijkheidsgraad te nemen. Al worden deze hindernissen in ons moderne landschap in aantal minder. De hindernissen van de spoorstaven kunnen steeds vaker onderdoor of overheen genomen worden.

Maar voordat alle hindernissen van de spoorstaven onderdoor of overheen genomen kunnen worden, luidt de dringende boodschap; WACHT… Tot het rode licht gedoofd is en (…dat mis ik op het blauwe bord) de slagbomen omhoog staan. Er kan nog een trein aankomen.